tirsdag den 8. november 2011

Libri di luca af Mikkel Birkegaard

Her kommer en af mine første boganmeldelser.

Libri di luca af Mikkel Birkegaard

Omslaget: Jeg vil lige nævne udseendet på bogen, da jeg slet ikke synes det lever op til bogens indhold. Ilden på forsiden har selvfølgelig noget med bogens indhold at gøre, men det kunne sagtens være bedre udført.

Hvad den handler om: Bogen handler om et antikvariat, hvilket en mand ved navn Luca ejer. Men Luca dør på mystisk vis, mens han er helt alene i antikvariatet. Der skal selvfølgelig holdes en begravelse og til den bliver Lucas søn kontaktet og skal med til begravelsen, han har ikke snakket med sin far i mange år. Han finder ud af at der foregår noget mystisk blandt menneskerne der opholder sig i antikvariatet, og han finder ud af at de alle sammen har en hemmelighed sammen. De har allesammen en særlig evne, der gør at "modtagere" (som de kaldes) kan høre når andre læser (inde i hovedet), de kan også høre hvad de tænker mens de læser. "Afsendere" er dem der kan "styre andres tanker", mens de læser. De kan bestemme hvilken oplevelse personen får af at læse bogen, f.eks. at det bliver en uhyggelig historie, selvom de læser en kærlighedsroman. Han sætter sig nærmere ind i de her mennesker. Senere sker der flere og flere mystiske ting, bl.a. brænd. Og de finder ud af at farens død hænger sammen med disse mystiske evner. Og den ender ud i rigtigt drama og hvilke konsekvenser de her evner kan medføre.

/
4,5 ugler.

Vurdering: Jeg har givet bogen 4,5 ugler, fordi jeg synes det er en rigtig god og spændene bog hele vejen igennem. Selvom den jo ikke er helt realistisk (og jeg er mest til realistiske bøger), så virker den realistisk. Dvs. selvom det ikke kan lade sig gøre at andre tænker andres tanker, så bliver bogen beskrevet på sådan en måde at det får det til at lyde realistisk. Hvis det giver mening. Der hvor den mangler den sidste halve ugle, er slutningen, der tabte den mig en smule, da den var lidt for let at regne ud på et tidspunkt, men alligevel ikke hele slutningen. Noget af slutningen kom ret bag på mig. Men det var så ubetydeligt, at det ikke betyder så meget. For det er en rigtig god bog jeg godt vil anbefale videre. Der sker hele tiden noget. Bogen er også ret let læselig. Jeg ville aldrig selv have valgt bogen bare pga. udseendet, fordi det virker kedeligt. Jeg synes derfor det er vigtigt lige at anbefale den videre.

Så kan den anbefales: Ja for søren!